RIKKE MARLOTH OG KLAUS WARMING:
Hvem er vi:
Klaus er vokset op på et landbrug med malkekøer og uddannede sig i 2001 til agrarøkonom.
Tankerne og drømmene begyndte at svirre om at starte selvstændigt – økologisk naturligvis!
Vi mødte hinanden på Fyn, så der skulle lidt overtalelse til inden vi flyttede til Jylland, hvor drømmen om et økologisk landbrug kunne realiseres.
Klaus’ forældres stald var ikke i brug og jorden kunne forpagtes, så vi kunne bare gå i gang… – og det har vi så gjort J
Gården, som er Klaus’ barndomshjem, ligger i Sdr. Hygum, og er små 20 km fra vores hjem. Der er 110 ha jord, som hovedsagligt bliver brugt til foder til de 150 Jersey køer. Derudover har vi forpagtet knap 200 ha.
”Hos os overlever alle”, det vil sige at vi ikke afliver tyrekalvene, men at de fedes op og sælges. Det er vigtigt for os, at vi kan se os selv i øjnene hver dag og vide at det vi laver er godt. Og argumenter er en mangelvare, når det kommer til at skulle forklare, hvorfor vi skulle aflive sunde og raske kalve.
Køerne går på græs døgnet rundt (fra april til november) og kælver på marken. Vi har valgt at alle vores køer kælver inden for ganske få måneder og det betyder , at vi i nogle uger kan få op mod 4-6 kalve om dagen. Kalvene går sammen med deres mødre ,således at de får råmælken direkte fra koen.
Vores køer bliver malket tre gange om dagen frem til efter Jul.Derefter skæres malkningen ned til to gange dagligt for at ende på en enkelt malkning, inden de goldes ned og får en velfortjent pause, inden den nye kalv kommer til verden.
For os er økologien en fælles holdning til vores omverden, miljø og natur. Den økologiske dyrkning sikrer en skånsom brug af jorden og tager naturens egne ressourcer til hjælp f.eks. ved brug af efterafgrøder som kvælstofskilde frem for kunstgødning. Ligeledes er dyrkning uden brug af sprøjtegift meningsfuld for os.
Vi leverer til Naturmælk dels fordi det er et lille mejeri, hvor der er et godt sammenhold mellem leverandører såvel som en god kontakt til mejeriets ledelse og dels på grund af genkendeligheden af produkterne i supermarkederne.